En välstrukturerad sjukfrånvaropolicy är ett viktigt verktyg för att skapa en hälsosam arbetsplats med friska och engagerade medarbetare. Organisationer som saknar en policy har svårt för att arbeta förebyggande och reagerar först när sjukfrånvaron orsakar problem. Med ett systematiskt arbetssätt grundat i en tydlig policy får ni ett ramverk för att arbeta förebyggande, identifiera risker tidigt och ge både HR och medarbetarna det stöd de behöver för en hälsosam arbetsplats. Inte minst gör sjukfrånvaropolicyn det lättare att följa upp att hälsoarbetet verkligen ger resultat. Så här använder ni ett datadrivet arbetssätt för att lyckas med er sjukfrånvaropolicy.
Att enbart registrera frånvaro utan att följa upp den gör det svårt att få insikter i vad frånvaron beror på. Utan ett systematiskt arbetssätt famlar både HR och ledningen i mörkret när det kommer till vilka åtgärder som behövs för att förebygga sjukfrånvaron. En organisation utan en välplanerad sjukfrånvaropolicy hamnar ofta i en situation som utmärks av att:
För en hälsofrämjande utveckling behövs en handlingsbar strategi som bygger på ett konsekvent arbete, istället punktinsatser. En sjukfrånvaropolicy som verkligen leder till långsiktiga förändringar bygger på:
Det är inte alltid så lätt att skapa en framgångsrik sjukfrånvaropolicy på första försöket. För att hjälpa dig att identifiera vilken nivå er policy ligger på, och hur ni kan lyfta den till nästa nivå har vi tagit fram en checklista som guidar dig rätt. Här kan du kontrollera nivån på er sjukfrånvaropolicy direkt!
Insikter som går att agera på kräver tillförlitlig information. Ett vanligt hinder i arbetet med att ta fram en strukturerad sjukfrånvaropolicy är att den data som används är inaktuell och utspridd på flera olika plattformar. Ska ni kunna gå från insikter till åtgärder som fungerar långsiktigt behöver ni ett datadrivet arbetssätt där ni utgår från samlad, överskådlig och relevant realtidsdata.
När ni samlar och utgår från korrekt data kan ni följa sjukfrånvaro och andra mönster i realtid för att upptäcka signaler, och för snabba insatser. Det hjälper er också att mäta, följa upp och optimera det arbete ni gör. Samtidigt effektiviserar de datadrivna processerna HR:s arbete så att teamet kan fokusera mer på förebyggande åtgärder som leder till friskare och mer engagerade medarbetare.
Xpert Suite är ett verktyg som samlar den data som HR behöver. Det ger er de insikter ni behöver för att förstå och förbättra medarbetarnas mående. Genom att mäta sjukfrånvaro och de faktorer som påverkar trivsel, stress och hälsa i realtid kan ni ta fram framgångsrika rutiner som hjälper er att få friskare medarbetare och en hållbarare organisation. Vill du veta mer om hur det fungerar? Vi visar dig gärna. Kontakta oss för en demo idag!