OAW SE

Vad händer på andra sidan sjukskrivningen?

Skriven av OAW SE | Oct 15, 2025 12:53:24 PM

Den kanske viktigaste delen av en sjukfrånvaro är det stöd den sjuka medarbetaren får under tiden. Regelbunden kontakt med uppföljningar och visad omtanke är avgörande för att underlätta återgången till arbetet. Det är dessutom arbetsgivarens ansvar att skapa en rehabiliteringsplan för de åtgärder som behövs för att hjälpa medarbetaren tillbaka. Den här processen kräver en bra samordning och underlättas av ett datadrivet sätt att hantera sjukskrivningar på ett effektivt sätt som främjar både medarbetarnas och företagets långsiktiga välmående.

Det är arbetsgivaren som ansvarar för arbetslivsrehabiliteringen

Att hålla kontakten med en sjukskriven medarbetare är alltid viktigt för att underlätta vägen tillbaka. Handlar det om en längre sjukfrånvaro blir den här kontakten dessutom ett måste. När en medarbetare blir sjukskriven en längre tid samverkar flera aktörer för att stötta återgången till arbete. Den medicinska rehabiliteringen som ska hjälpa den sjukskrivne att få tillbaka sin funktionsförmåga sköter sjukvården om. Försäkringskassan ansvarar för de arbetslivsinriktade åtgärderna och samordnar insatserna från de olika aktörerna. Arbetsgivaren ansvarar i sin tur för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen på arbetsplatsen. Det vill säga det arbetsrelaterade stöd som behövs för att hjälpa medarbetaren att komma tillbaka till arbetet igen.


Det krävs en rehabiliteringsplan för att ge snabbt och anpassat stöd

När en medarbetare blir sjukskriven under en längre tid (dvs. sjukskriven i 30 dagar och som antas bli borta i mer än 60 dagar) är det viktigt med snabba insatser för en framgångsrik återgång till arbete. Därför har arbetsgivaren en skyldighet att upprätta en rehabiliteringsplan för hur stödet ska se ut. 

Meningen med rehabiliteringsplanen är att ge den sjukskrivna medarbetaren en strukturerad och personlig hjälp tillbaka. Till exempel med anpassningar och utbildningar. Det är viktigt att den här planen tas fram tillsammans med medarbetaren så att stödet verkligen blir personligt anpassat och ger rätt effekt. För att lyckas med det krävs en nära kontakt mellan arbetsgivaren och den sjukskrivna så att rehabiliteringen fungerar och leder till en snabb återgång till arbetet. 

Vikten av att hålla en regelbunden kontakt vid en sjukskrivning

Täta kontakter med den sjukskrivna leder inte bara till rätt hjälp under rehabiliteringen. En av riskerna med längre sjukskrivningar är att kontakten med jobbet minskar eller kanske tappas helt. Att vara borta länge från sitt jobb kan därför också påverka måendet. Någon som har blivit sjukskriven för exempelvis ryggproblem kan med tiden utveckla ångest över att börja jobba igen om kontakten med jobbet faller bort och den sjukskrivna känner sig bortglömd. Det kan leda till att sjukskrivningen förlängs när även psykisk ohälsa blir en del av problemet. Med en regelbunden kontakt får den sjukskrivna den omtanke och den delaktighet som lyfter humöret och bidrar till en snabbare återhämtning. Den här kontakten gör det också lättare att hitta bra lösningar tillsammans och skapa en tydlig väg tillbaka till jobbet igen.

En tydlig struktur underlättar rehabiliteringsarbetet

Förutom arbetsplatsrehabiliteringen och planen för den, ansvarar arbetsgivaren även för att det finns kompetens, vägledning och en policy för vägen tillbaka till arbete. Allt det här innebär att rehabiliteringsarbetet kräver mycket samordning för att fungera. Förutom den täta kontakten med den sjukskrivna medarbetaren behövs det även ofta kontakter med hälsovården, Försäkringskassan, rehabiliteringsspecialister, försäkringsbolag, fackförbund m.fl. 

Ska vägen tillbaka efter en sjukskrivning bli snabb och smidig behöver alla intressenter vara på samma sida och utgå från samma information. Här kan datadrivna processer underlätta kommunikationen och samarbetet, ge bättre tydlighet, förbygga missförstånd och problem samt leda till bättre beslut. 

Datadrivet stöd ger en snabbare väg tillbaka efter sjukskrivning

Med Xpert Suite från Otherside at Work blir det enkelt att samla alla intressenter och all den data som behövs för processen i en och samma plattform. Via dedikerade portaler får alla aktörer ett eget utrymme för att hålla sig informerade, följa processen i realtid och samverka för att hjälpa medarbetaren tillbaka till arbetet igen. Plattformen gör det möjligt att skräddarsy och personalisera processen samtidigt som all data är skyddad och GDPR-kompatibel.

Xpert Suite gör det även möjligt för dig som arbetsgivare att djupdyka i sjukfrånvarodata för analyser och insikter som underlättar återgången i arbete. Med all relevant data samlad kan du se i realtid hur rehabiliteringen och återhämtningen fortskrider så att den verkligen följer rehabiliteringsplanen. Du kan se både framgångar och utmaningar direkt. Det låter dig anpassa återgången för en snabb och långsiktigt hållbar väg tillbaka. Framför allt blir det lättare att hålla kontakten med din sjukskrivna medarbetare så att den får den omtanke som krävs för en lyckad återgång till jobbet.

Få stödet att förebygga sjukskrivningar

Utöver en snabbare och smidigare process för återgång kan du även arbeta förebyggande med hälsan och välmåendet med hjälp av Xpert Suite. Det kanske viktigaste för att förebygga sjukskrivningar är att upptäcka mönster och varningssignaler så tidigt som möjligt. Med all er data kring hälsa och sjukfrånvaro samlad i en plattform, tillsammans med interaktiva frågeformulär som gör det lättare att identifiera vilka medarbetare som behöver stöd, går det att ge rätt hjälp redan innan problemen slutar i sjukskrivning.

Vill du veta mer om hur du kan förebygga sjukfrånvaro och hjälpa sjukskrivna medarbetare tillbaka på ett snabbt och omtänksamt sätt? Kontakta oss så visar vi hur ett datadrivet arbetssätt hjälper er att främja välmåendet på jobbet!